Tuesday, September 11, 2012

Att skriva skräck

Mary Shelly



Kursdeltagarna:
Ett stort spann av människor även om det var en viss övervikt av journalister och skribenter, men även en Läkare, ett par IT killar(dom kommer du aldrig i från), en servicetekniker som jag tror jobbade på sjukhus samt en bra mix av manliga och kvinnliga deltagare. Åldersspannet var allt från nybakad gymnasiestudent till 50+ så det här kan bara bli bra.

File:Robert E Howard suit.jpg
Robert E Howard


I går var det första träffen för oss hågade nio som under överinseende och ledning av skräckmogulen Anders Fager. En riktigt rolig och i mina ögon helt oväntad öppning på en kurs, jag vet ärligt talat inte vad jag väntat mig då jag aldrig gått en kurs i författande förut, men oavsett så hade jag inte förväntat mig detta. Anders höll en levande och artikulerade inledning och det gav klart mersmak för kursen. 
Vi fick en genomgång av skräckens historia och hur skräcken förändrats och återanvänts, hur man helta tiden jobbar med det okända och outforskade. Vi berörde Mary Shelly, Hp Lovecaft, Robert E Howard, Stephen King mfl. 

Fick upp ögonen för Pulp och en kort intro till vad det var och varför det just hette Pulp, kännde till begreppet men inte innebörden.
Stephen King
Anders förklarade för oss hur man med det okända kunde driva fram skräcken i läsaren, Mary Shelly använde sig av elektricitet som sedan följdes av tex strålning och radioaktivitet, och nu genitik och kloner. Titta till exempel på Spindelmannen, där Peter Parker i originalserien blir biten av en muterad och radioaktiv spindel, men i filmerna blir biten av en genmanipulerad spindel. 


Upplägget:
Det kommer att bli en del funderande och skrivande utanför kursen, då vi enbart har ca 3 h per tillfälle och till nästa träff om två veckor så skall vi skriva en text på temat, "jag kommer in i ett rum", vi skulle undvika "explosioner och Zombiehorder" samt inte använda oss av en karaktär utan enbart ägna oss åt rumsbeskrivningen. Utrymme för detta 2 till 3 sidor, i Courier 11pt 1½ radavstånd.


Finner dock Courier svårläst, dagens inlägg är dagen till ära skriven just i Courier 11pt.

No comments:

Post a Comment