Thursday, July 10, 2014

Den elaka vikarien, Anders Fager och Daniel Thollin - Lätt och Läskigt


Anders och Daniel har tillsammans givit ut en barnbok, en milstolpe i barnboksliteraturen. En lättläst, läskig och rolig bok. Som helt klart kan vara nyckeln till många barns fortsatta läsande. Jag vet själv hur svårt det var att komma i gång och läsa.  Hitta ”den där” boken som var tillräckligt lättläst och tillräckligt spännande för att behålla mig och min koncentration.  Detta är med stor sannolikhet just den boken.  Har man sedan väl låst upp dörren till böckernas värld så kommer det gå undan.  Tyvärr så tror jag inte att det finns så många andra böcker i denna genre som är anpassad för barn. Det finns dock en bok till i serien LättochLäskigt . Annars så är Edgar Allen Poe’ s kortnoveller en bra grej att bygga på med.

Nu skall man ju kanske inte jämföra Fagers och Thollins bok med Poe. Men väl med en annan milstolpe nämligen Titta Max Grav av Barbro Lindgrens och Eva Erikssons. Fast i det skenet av Fager/Thollin så ter sig Titta Max grav tämligen brutalt överkörd.
Anders Fager är även aktuell i Antalogin, Stockholms undergång och En man av snille och smak som är en fristående fortsättning på Anders förra roman Jag såg henne idag i receptionen.
Daniel Thollin är Illustratör och han har flertalet album och serier på sitt samvete, en av de senaste är Flygia som han Illustrerat för Anders Björkelid. Jag föll pladask för hans tecknarstil och kommer nog att titta lite närmare på en del av hans verk. 
Andra böcker under etiketten LättochLäskigt är Mystiska skolan; Svarte Madam av Katarina Genar och Alexander Jansson.
Jag ger Den elaka vikarien helt klart 5 foliehattar av 5 möjliga, för att jag kan och för att jag tror att detta är vägen till mer läsning för många kids. Sedan så för att jag är barnslig förtjust i just sånt här. Om man som farmor,  mormor eller varför inte morbror skall köpa en bok till barnbarn eller syskonbarn  så är detta den perfekta presenten.
Jag kan dock inte lova att barnen får ha den i fred.

ISBN:9789163876615
Du hittar boken Här
SF Bokhandeln
Bokus
Adlibris
CDON

No comments:

Post a Comment