Thursday, July 24, 2014

Fruktan, Stockholms undergång utgiven av Undrentide

StockholmsUndergång_fruktan_omslag
Den sista bilden från Stockholm postas på Facebook
några minuter i fyra.
Vad får man om man blandar 11 författare, 12 noveller, och Stockholm. Bearbeta sedan detta under namnet Stockholms Undergång?
Jo man får;
En antologi där författarna anstränger sig till det yttersta för att förstöra staden

I 12 noveller, av hög kvalitet, får vi läsa om Stockholms Undergång. Vissa sätter hela världen i brand, andra nöjer sig med Stockholm med omnejd. Författarna kastar dig som läsare mellan hopp och förtvivlan för att sedan kastas ner dig i avgrunden. Detta utan att blinka. Novellerna håller hög klass och språket är bra. Ett par av dem sticker ut, åt båda hållen. 

Hur gör man då för att förstöra Stockholm, Nordens Venedig, Skandinaviens pärla. 
Vad behövs?
Det är förvånansvärt komplicerat, i all sin enkelhet. Till sin hjälp har författarna bland annat tagit, regnbågar, blödare, vampyrer, råttor, meteoriter, terrorister, mera råttor och ondska, ren skär ondska.



Fruktan:
Fruktan är ett skrivarkollektiv som bildades ur den skrivgrupp som deltog i en av Anders Fagers skrivarkurser på Folkuniversitet.

Författarna som deltagit i antologin är samtliga medlemmar i skrivarkollektivet Fruktan:
Boel Bermann, Andreas Rosell, Eira A Ekre, Patrick Ogenstad, Christian Enberg, Erik Odeldahl, Fredrik Stennek, Jörgen Gavelin, Malin Gunnesson, Martin Gunnesson och Anders Fager. Anders Fager ingår inte i skrivarkollektivet Fruktan.

Länkar till Fruktan:
Fruktan.se
Twitter
Facebook

Du hittar boken här
Undrentide
SFBokhandeln
Adlibris
Bokus
CDON

Eller varför inte stödja din lokala bokhandel?


Jag fastnade speciellt för fyra noveller.
Råttorna.
Allt vi byggt upp skall vi riva ner.
Höjdskräck.
Fem timmar.

Jag ger därför boken 4 av 5 foliehattar;
Denna antologi, är det jag gillar som bäst, dystopisk och  mörk, kanske nära sanningen. Vissa av novellerna skulle kunna vara möjliga framtidsutsikter eller kanske rent av hända just nu när du läser dem. 
Det är en genre som passar mig som hand i handsken.
Jag gillar iden med antologier det ger mig som läsare variation.

Vad jag dock inte gillar med boken är formatet, så kallat Danskt band, det än någon slags halvinbunden variant av en pocketbok.




Du kanske inte kommer gilla alla noveller men jag tror att du kommer att hitta några du fastar för.

Men du kan vara helt säker på en sak;
Stockholms undergång har inga lyckliga slut.

No comments:

Post a Comment