Sunday, May 24, 2015

Nere på Flower & Dean street och andra berättelser av Jenny Lundin - ESKAPIX förlag ISBN:9789198227345

Jenny Lundin's debut är en liten nätt antologi som tar upp det viktiga i livet sex, våld, blod och tarmar. Alla har vi väl lite udda fantasier i bland, det gäller bara att ha spärrarna på rätt ställe.

Kan man verkligen skriva så har?  Det var en fråga jag ställde mig efter att ha läst första meningen i novellen Swimmingpool. "NÄR JAG GICK genom mataffärens breda, luftkonditionerade gångar undrade jag om de andra som var där kunde se hur kåt jag var."
Jag var tvungen att lägga ner boken i väskan igen. Tänk om någon, som jag känner eller som vet vilka mina barn är eller om jag har deras barn i scouterna, ser mig sitta och läsa sånt här på bussen. Men jag kunde inte låta bli så jag tog upp den igen. Sen gick det bara utför. Den första meningen hade platsat i Mitt Livs Novell i jämförelse med resten. Swimmingpool följdes av  Nere på Flower & Dean street, drömmar om mord och prostitution och det är ju klart att man skall förverkliga sina drömmar eller i alla fall några av dem.  Nästa novell var Skelettflickan, nekrofili i unga år. Kan tänka mig vilket ramaskri det blivit om detta hamnat i Bullens brevlåda. Den novellfilmen hade jag velat se. Personerna i filmen har inget med brevet att göra. Värme Vatten Sanitet avslutar denna samling. Detta blev tyvärr ett litet hack i eggen på den annars sylvassa samlingen. 

Lundins språk är rappt och rakt, inga krusiduller. Hon levererar en prosa som är naken och närgången och samtidigt träffsäker. Jag kände mig smått provocerad och illamående, det var lite som att titta på en splatter väldigt grafiskt. Ser fram emot att läsa mer av henne men det skulle gärna kunna få vara lite mer och längre.

Jag ger Nere på Flower & Dean street och andra berättelser 4 av 5 foliehattar, den är lite för kort och jag fick inte ihop tråden genom alla fyra noveller. 3 av 4 var sylvassa och den 4:e var bra men inte så bra.
Du hittar Nere på Flower & Dean street och andra berättelser på:
Bokus
Adlibris




Du hittar ytterligare en novell av Lundin på FU's hemsida
Jenny Hänger i persiennsnöret.
  

No comments:

Post a Comment