Saturday, September 19, 2015

Svensk steampunk på engelska The Ice War av Anders Blixt.



För några veckor sedan så fick jag en e-bok i min inbox. Boken som trillade in var "The Ice War" en diselpunk roman skriven av Anders Blixt. Jag insåg att jag faktiskt redan hade boken i min hylla. Men då hette den Iskriget och var skriven på svenska. Den svenska upplagan slutade jag läsa mitt i någonstans, varför vet jag inte. Det kanske kom annat emellan eller så funkade den inte riktigt för mig, jag är ingen direkt steampunk/diselpunk människa. Men när jag plockade upp The Ice War i min kindle och började läsa så var det en helt annan sak, det här är bra prosa, och den finns ett flyt som jag inte riktigt förväntade mig. Jag läst andra översättningar från svenska till engelska tidigare och funnit dem aningen fattiga i språket. Anders har dock om jag förstått det hela rätt skrivit om boken till engelska och även omarbetat den en del om man jämför med svenska upplagan. Vilket jag tycker märks.

The Ice War / Iskriget
Kort om intrigen
1940: I Centraleuropa gör tyska och tjeckiska republikaner uppror mot kejsarens diktatur. Rebellspionen Johnny Bornewald skickas till sydpolskontinenten Alba på ett rutinuppdrag. Men han och vägvisaren Linda Connor hamnar i knipa när strider oväntat blossar upp. Polarköld, fientliga kulor och smutsigt maktspel blir tre dödliga hot mot dem. De kommer plötsligt en stor hemlighet på spåren - gör den dem till bondeoffer i det stora kriget? Eller hittar Johnny och Linda en väg ut...

Jag tänker inte rota mer i intrigen än så det skulle förstöra läsupplevelsen lite tror jag. Men det smakar smörjfett, sot, rostig plåt. men det är en fartfylld och spännande äventyrsberättelse som Anders Blixt levererar på ett snyggt och trovärdigt sätt. Jag blev lite sugen på mer måste jag säga.

Jag är som sagt ingen steampunkare och har därför inte läst direkt många noveller eller böcker i denna genre men jag har alltid gillat grejerna och är sjukt imponerad av de som lajvar i den eran/miljön.

Du hittar bland annat boken på Amazon.

Jag ger boken 3 foliehattar av 5

EDIT:
Jag har sett ett par reaktioner på den här recensionen.
Jag har placerat den här boken i kategorin Steampunk, men borde tydligen vara en Diselpunk och efter att ha läst på lite så håller jag med.
För mig i min oändliga visdom så var diselpunk helt nytt för mig. 

No comments:

Post a Comment